کباب پز تابشی بهتر است یا کباب پز زغالی؟

کباب پز تابشی بهتر است یا کباب پز زغالی؟

در پاسخ به این سوال که کباب پز تابشی بهتر است یا کباب پز زغالی؟ باید بگوییم که در پخت غذا با کباب پز زغالی اصلا حرارت در سطح کباب پز یکنواخت نیست. همچنین فاصله ی زغال ها تا سیخ ها یکسان نیست بنابراین برخی نقاط داغ و دیگر نقاط حرارت کمتری خواهند داشت. همین امر سبب می شود قسمت از غذا به خاطر حرارت زیاد بسوزد. در حالی که قسمت دیگر هنوز کامل پخته نشده است. از سوی دیگر در پخت کباب با کباب پز زغالی قطعا مقداری از آب و شیره ی گوشت بر روی آتش می ریزد و تولید دود می کند. بخشی از همین دود بر روی کباب می ماند و همین مواد مضر ناشی از دود آتش به همراه کباب میل می شود و قطعا برای سلامتی مصرف کننده خطرات جدی خواهد داشت. ولی کباب پز تابشی عاری از این معایب است. همچنین تهیه زغال، انبار داری و ضایعات زغال کار پر دردسر و هزینه بر است، اما گاز و برق همیشه در منازل در دسترس هستند و به کمک آن ها یک غذای سالم برای شما تهیه می شود. می توان گفت باربیکیو تابشی بهترین انتخاب به عنوان باربیکیو خانگی است.

انتخاب کباب پز

جهت انتخاب و خرید کباب پز، چند گزینه برای انتخاب خود خواهید داشت که عبارت اند از:

  • کباب پز برقی 
  • کباب پز زغالی
  • کباب پز گازی

در واقع باید گفت که با همه این منابع تأمین گرما و حرارت می‌ توان غذاهای لذیذ پخت و برای انتخاب باید توجه کنید که کدام مورد با شرایط منزل و سلیقه‌ شما سازگار می باشد. همان طور که هر کدام از انواع مختلف کباب‌ پز دارای مزایایی هستند و همچنین هرکدام دارای نقاط ضعفی هم هستند. به عنوان مثال:

کباب‌ پزهایی که با زغال کار می‌ کنند، بوی دود و طعم طبیعی را به کباب می‌ دهند ولی در مقابل همین دود برای سلامت انسان مضر است. اما در کباب‌ پزهای گازی و برقی، خبری از بوی دود و آتش نیست و کباب‌ پزهای گازی حرارتی یکنواخت به قسمت های مختلف غذا می‌ رسانند. کباب‌ پزهای تابشی نیز بسیار ساده و بدون بو و دود به شما کمک می کنند تا در کمترین زمان غذایی خوش طعم آماده کنید. ولی نقطه ضعف کباب پزهای گازی و برقی این است که شما در فضاهای باز احتمالا دسترسی به برق یا گاز نخواهید داشت. همچنین یادگیری پختن کباب با کباب‌ پزهای زغالی کمی زمان می برد و این در حالی است که کار با انواع دیگر کباب‌ پز بسیار آسان است.

فراموش نکنید که کباب‌ پزهای شعله‌ دار و زغالی موجب ایجاد بوی دود می‌ شوند که اصلا برای استفاده در آپارتمان مناسب نخواهند بود زیرا باعث اذیت اطرافیان خواهد شد، پس در هنگام خرید کباب پز حتما این نکته را در نظر داشته باشید و به سراغ مدل‌ هایی باشید که به لطف فرم و نوع طراحی‌شان بو و دود تولید نمی‌ کنند.

با لوازم جانبی یا وسیله‌ ای ساده؟!

برخی مواقع، وجود لوازم جانبی که حتی ممکن است اصلا از آن ها استفاده هم نکنید، موجب می‌ شود تا قیمت کباب‌ پز بیشتر شود. پس حتما توجه داشته باشید و ببینید که اگر از وسایل جانبی مختلف مانند:

سیخ‌ گردان، توری کباب کردن ماهی، ساید‌بِرنِرها و حرارت‌ دهنده‌ های جانبی استفاده نمی‌ کنید به حتما گزینه‌های ساده‌تر را انتخاب کنید تا هزینه کمتری مجبور باشید پرداخت کنید. برخی از لوازم جانبی مانند توری کباب کردن ماهی بر روی انواع گوناگون کباب‌ پز بسیار مفید است اما اگر که شما از آن‌ ها بخواهید استفاده کنید. برخی از انواع گوناگون کباب‌ پز دارای قسمتی در کنار شعله‌ ها و حرارت اصلی کباب پز وجود دارند که با ایجاد حرارت کمتر، برای شما امکان پخت و آماده کردن مواد غذایی دیگر را در کنار کباب فراهم می‌ کنند یا به عنوان مثال می‌ توان از آن ها جهت گرم نگه داشتن غذا کمک گرفت.

برخی از کاربردهای جانبی کباب‌ پز هم به کل بدون استفاده می باشند. به عنوان مثال برخی از کباب‌ پزها، درجه حرارت به شدت بالایی هم دارا می‌ باشند که امکان دارد اصلا برای‌ شما کاربرد نداشته باشد.

به یاد داشته باشید که اگر کباب‌ پز شعله‌ دار می‌ خرید به تعداد شعله‌ ها و ساختار آن باید حتما توجه داشته باشید. در کل ببینید که طراحی کباب پز برای قرار دادن کباب‌ ها، سبزیجات، گوجه و… چگونه خواهد بود.  بنابراین به ساختار و قسمت بندی کباب‌ پز هم توجه کنید.

جنس معمولی یا مقاوم و بادوام؟!

مدل کباب‌ پزها از نظر جنس هم در انتخاب و خرید بسیار مهم و تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال:

  • کباب‌پزهای آلومینیومی
  • فولاد ضد زنگ
  • چدن
  • پرسلان
  • فولاد ساده

اگر نمی خواهید که هزینه زیادی را صرف خرید کباب پز کنید، باید به دنبال انتخاب هایی بروید که از جنس آلومینیوم یا ورقه‌ های آلومینیومی می باشند. این جنس از کباب‌ پز بعد از گذشت مدت زمانی خراب می‌ شود و ورقه‌ ها یا آلومینیوم، تَرَک می‌ خورند و دچار شکستگی در قسمت هایی از کباب‌ پز می‌ شوند.

در عین حال کباب‌ پزهایی که از جنس فولاد ضد زنگ ساخته می‌ شوند، هم بادوام‌ تر هستند و هم از کیفیت‌ مرغوب‌ تری برخوردار می‌ باشند. وجود فولاد ضد زنگ در کباب‌ پز موجب می‌ شود که قیمت آن نسبت به نمونه‌ های دیگر گران‌ تر باشد.

کباب‌ پزهای چدنی در توزیع حرارت بسیار عالی عمل می‌ کنند. اجناس پرسلان هم از چسبیدن مواد غذایی به کباب‌پز جلوگیری می‌ کنند اما کمی آسیب‌ پذیر هستند.

کباب‌ پزهایی که از جنس پرسلان تولید می‌ شوند، اصلا نیاز به روغن‌ کاری نخواهند داشت و در حالتی که به خوبی از آن ها محافظت شود، در مدت زمان طولانی دارای عمر مفید و بادوام می باشند.

با توجه به مطالبی که در این مقاله عنوان شد اگر قصد خرید انواع مختلف کباب پز را دارید می توانید با کارشناسان امین باربیکیو در ارتباط باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =