راهنمای خرید باربیکیو

باربیکیو مشکی

باربیکیو چیست؟

باربیکیو که در زبان انگلیسی به صورت  Barbecue ,barbeque ,Bar-B-Q یا BBQ  نوشته می‌شود، نوعی روش پخت غذا است که در معنای فارسی طبخ گوشت در دمای کم و به صورت تدریجی است. در این روش انواع گوشت را توسط سیخ یا روی میله‌های فلزی، در معرض حرارت آتش قرار می‌دهند تا پخته شود. در این روش حرارت مورد نیاز برای پخته شدن گوشت، توسط چوب، زغال، گاز و یا برق تامین می‌شود. در واقع در این نوع پخت، گوشت در معرض غیر مستقیم آتش قرار می‌گیرد.

مزایای باربیکیو

استفاده از باربیکیو برای پخت انواع گوشت دارای مزایای مختلفی است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • خشک نشدن گوشت و حفظ آب آن
  • ایجاد طعم دودی و پرطرفدار در نوع زعالی آن
  • قابلیت تنظیم حرارت
  • قابلیت سیستم قطع خودکار
  • ایمنی هنگام کار

 

تفاوت کباب یا گریل کردن گوشت با روش باربیکیو

در روش گریل یا کباب کردن، گوشت در معرض مستقیم حرارت آتش قرار می‌گیرد. پس مدت زمان پخت گوشت نیز کوتاه‌تر می‌شود. اما در باربیکیو غذا در معرض حرارت مستقیم نیست و زمان طولانی تری برای پختن آن نیاز است.

 

 انواع باربیکیو

۴-۱ . باربیکیو گازی

در این نوع از باربیکو سوخت مصرفی گاز شهری می‌باشد. این نوع از باربیکیو جنس های مختلفی دارد. نظیر چدنی، آجری، استیل و …! مزیت این باربیکیو این است که لازم نیست وقت خیلی زیادی برای نظافت و تمیز کردن آن بگذارید.

 

۴-۲ . باربیکیو زغالی

در این باربیکیو نیاز است از زغال استفاده کنید و به دلیل طعم دودی و زغالی دلچسبی که به غذا می‌دهد طرفداران زیادی دارد. البته نباید از مضرات استفاده از زغال و دود حاصل از آن و تاثیر آن بر غذا غافل شد! این نوع از باربیکیو به تمیزکاری ونظافت بیش‌تری نیز نیاز دارد. چون پس از سوختن زغال، خاکستر تولید می‌شود. قیمت این نوع از باربیکیو کم‌تر از انواع دیگر آن است و این از دیگ دلایل پرطرفدار بودن آن است.

 

۴-۴ . باربیکیوی گابیونی

باربیکیوی گابیونی نوعی باربیکیوی سنگی است. در واقع گابیون نوعی سیم است که به صورت سبدهای بسته ساخته شده و داخل آن با مواد و مصالح مختلف سنگی پر می‌شود. استفاده از سنگ‌های زیبا با طرح های مختلف در داخل این توری‌ها زیبایی خاص و منحصر به فردی به دستگاه باربیکیو و فضای باز منزل شما می‌دهد.

نکته: باربیکیوهای آجری دارای محفظه‌ای آجری هستند. مزیت این نوع از باربیکیو‌ها این است که دوده و گرد حاصل از سوختن زغال و … در همان فضای بسته آجری باقی می‌ماند و باعث آزار شما نخواهد شد.

 

ایده‌های جالب برای طراحی و ساخت باربیکیو

برای شروع به ساخت باربیکیو شما می‌توانید از مصالح مختلفی استفاده کنید. این مصالح می‌تواند شامل چوب، فلز، آجر نسوز و … باشد. برای انتخاب نوع این مصالح به مصالح به کار رفته در دکوراسیون حیاط و نمای خارجی فضای باز منزلتان دقت کنید تا هماهنگی بین این‌ها وجود داشته باشد. اگر منزلتان حیاط دار است به ساخت باربیکیو در حیاط و فضای باز منزلتان بپردازبد. همچنین می‌توانید در فضاهایی نظیر روف گاردن، بالکن و … باربیکیوی خود را بسازید.

در ساخت و طراحی باربیکیو برای راحتی کار می‌توانید از سینک و حتی کابینت استفاده کنید. می‌توانید برای ایجاد تنوع در طراحی باربیکیو از طرح‌های مختلف، برش کاری روی سنگ و چوب و … استفاده کنید تا فضای خلاقانه‌تری ایجاد شود. همچنین ایجاد بخشی که به عنوان میز غذاخوری استفاده شود، می‌تواند ایده خلاقانه‌ای باشد.

۵-۱ .  آموزش ساخت باربیکیو با وسایل ساده و موجود در منزل

از یک بشکه فلزی ساده استفاده کنید! بله. همین قدر ساده! در مرحله اول به طور کامل داخل و خارج بشکه را بشویید تا عاری از هر گونه آلودگی شود. سپس حدود یک سوم از بشکه را با وسیله‌ای برنده و مناسب برش داده و جدا کنید. از یک سری میله فلزی مناسب با اندازه و طول دلخواه برای ساختن پایه باربیکیو استفاده کنید و با ایجاد سوراخ در بشکه، پایه‌ها را وارد و نصب کنید. سینی‌های باربیکیو را مطابق با سلیقه و اندازه محفظه داخلی بشکه انتخاب و تهیه کنید و اقدام به نصب آن درون بشکه کنید.

 

 

می‌توانید از چند قطعه آجر و سینی باربیکیو استفاده کرده و به راحتی یک باربیکیو خانگی بسازید! سطح مورد نظر در بخشی از حیاط یا فضای باز خود را انتخاب کنید. روی سطح، شن، ماسه و ملات بریزید و سپس اقدام به چیدن یک ردیف آجر روی آن کنید. روی آجرهای ردیف اول ملات بریزید. حدود ۲۴ ساعت صبر کنید. سپس به همین ترتیب ردیف‌های بعدی را بچینید. به تراز بودن پایه آجرها توجه کنید. دو ردیف سینی باربیکیو را در لابلای آجرها قرار داده و با ملات محکم کنید. روی لایه آخر سینی ها، دو ردیف آجر چیده و اقدام به محکم سازی آن کنید.

 

 

نکات بهداشتی استفاده از باربیکیو

  • بهتر است برای حفظ سلامتی خود قبل از شروع پخت دستگاه باربیکیو را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید.
  • پس از اتمام کار نیز بهتر است بلافاصله اقدام به تمیز کردن باربیکیو کنید.
  • بهتر است مواد غذایی قبل از پخت و پس از پخت در یخچال نگهداری شود تا از فساد آن‌ها جلوگیری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 15 =